ѕ—»’ќЋќ√»„≈— јя ѕќ–“–≈“»—“» ј
¬ –»ћ»ЌјЋ№Ќќћ ѕ–ќ÷≈——≈.
–ќ«ќ¬ ¬.». —”ƒ≈ЅЌќ-ѕ—»’ќЋќ√»„≈— јя Ё —ѕ≈–“»«ј ¬ –»ћ»ЌјЋ№Ќќћ
ѕ–ќ÷≈——≈ // ё–»ƒ»„≈— јя ” –ј»Ќј, 2003. Ц є 4. Ц
—.20-26.
–ќ«ќ¬ ¬.≤. —”ƒќ¬ќ-ѕ—»’ќЋќ√≤„Ќј ≈ —ѕ≈–“»«ј ¬
–»ћ≤ЌјЋ№Ќќћ” ѕ–ќ÷≈—≤ // ё–»ƒ»„Ќј ” –јѓЌј, 2003. Ц є 4. Ц —.20-26.
ќц≥нка особистост≥
обвинуваченого, потерп≥лого та св≥дка Ц одне з важливих завдань, що постають у переб≥гу кри≠м≥нального процесу. ” де¤ких Ївропей≠ських крањнах загальна
психолог≥чна ха≠рактеристика п≥декспертноњ
особи Ї необх≥дною складовою процедури роз≠сл≥дуванн¤
злочин≥в.
—удово-психолог≥чна експертиза Ц це досл≥дженн¤, проведене експертом-психологом, ¤ке надаЇ значну допомогу в р≥шенн≥
фундаментальних процесуаль≠них питань щодо вини особи, квал≥ф≥ка≠ц≥њ злочин≥в, ≥ндив≥дуал≥зац≥њ в≥дпов≥≠дальност≥ тощо.
” результат≥
своЇчасного й обірунто≠ваного застосуванн¤ спец≥альних психо≠лог≥чних
знань ≥ метод≥в науковоњ психо≠лог≥њ
≥стотно розширюютьс¤ можливост≥ доказуванн¤
багатьох факт≥в, необх≥д≠них дл¤ встановленн¤ ≥стини у конкрет≠н≥й
справ≥.
—удово-психолог≥чна
експертиза (—ѕ≈) (в≥д лат. ехреrtus Ц досв≥дчений) Ц важ≠лива форма практичного застосуванн¤ спец≥альних психолог≥чних знань у судо≠в≥й та сл≥дч≥й практиц≥. ¬она належить до одного з вид≥в судовоњ експертизи ≥ Ї р≥з≠новидом джерел доказ≥в у справ≥, що досл≥джуЇтьс¤. †††ѕроводитьс¤ —ѕ≈ за по≠становою сл≥дчих орган≥в або ухвалою су≠ду в≥дпов≥дно до норм рим≥нально-проце≠суального кодексу щодо псих≥чно здоро≠вих
п≥дозрюваних (обвинувачених), св≥д≠к≥в ≥
потерп≥лих. ќб'Їктом —ѕ≈ Ї влас≠тивост≥
особистост≥ й повед≥нки учасни≠к≥в процесуальноњ
д≥¤льност≥, досл≥джен≠н¤ ¤ких маЇ значенн¤ дл¤ встановленн¤ ≥стини.
«г≥дно з
рим≥нально-процесуальним кодексом ”крањни (дал≥ Ч
ѕ ) експерт готуЇ висновок на п≥дстав≥
проведених досл≥джень в≥дпов≥дно до
його профес≥й≠ноњ компетентност≥ й несе за цей висно≠вок
особисту в≥дпов≥дальн≥сть.
ƒ≥¤льн≥сть
психолога-експерта нор≠мативно регулюЇтьс¤ «аконом ”крањни Ђѕро судову експертизуї, ≤нструкц≥Їю Ђѕро призначенн¤ й проведенн¤ судових експертизї, рим≥нальним ≥ рим≥наль≠но-процесуальним
кодексами ”крањни.
ѕсихолог≥чна експертиза призна≠чаЇтьс¤ на стад≥њ досудового й судового сл≥дства у крим≥нальних справах щодо п≥дозрюваних,
обвинувачених, св≥дк≥в, потерп≥лих. —удово-психолог≥чна екс≠пертиза доц≥льна у тих випадках, коли необх≥дно
досл≥джувати ≥ндив≥дуально-психолог≥чн≥
властивост≥ особистост≥, ≥н≠див≥дуальн≥
особливост≥ псих≥чних про≠цес≥в
≥ стан≥в п≥декспертного, що маЇ значенн¤ дл¤ встановленн¤ ≥стини в конкретн≥й
справ≥.
омпетенц≥¤, завданн¤ й методи
судово-психолог≥чноњ
експертизи
“еоретично до
компетенц≥њ судово-психолог≥чноњ експертизи можуть бути
в≥днесен≥ будь-¤к≥ питанн¤ психолог≥ч≠ного зм≥сту (особист≥сн≥ властивост≥, псих≥чн≥ стани обвинувачених, потер≠п≥лих, св≥дк≥в), важлив≥ дл¤ доказуван≠н¤ в крим≥нальн≥й справ≥. ƒл¤ вир≥шен≠н¤ цих питань необх≥дн≥ спец≥альн≥ профес≥йн≥ знанн¤
в галуз≥ науковоњ та практичноњ психолог≥њ.
«авданн¤м
судово-психолог≥чноњ екс≠пертизи Ї вивченн¤:
Ј особистост≥ п≥декспертноњ
особи зг≥дно з поставленими сл≥дчим органом та
судом питанн¤ми;
Ј †повед≥нки,
псих≥чного стану, особ≠ливостей емоц≥йного реагуванн¤
в ситу≠ац≥¤х, що мають правов≥ насл≥дки;
Ј
мотивац≥њ
повед≥нки п≥дексперт≠ного;
Ј
законом≥рностей
та ≥ндив≥дуаль≠но-психолог≥чних особливостей псих≥чних
процес≥в (в≥дчутт¤, сприйманн¤, пам'¤т≥,
мисленн¤, у¤ви).
ћета експертизи Ц п≥дготовка на основ≥ досл≥дженн¤ психолог≥чно обірун≠тованого експертного висновку, що п≥сл¤ в≥дпов≥дноњ його перев≥рки й оц≥нки сл≥д≠ством чи судом буде доказом у справ≥.
††† ћетодами
вивченн¤ п≥декспертноњ особи Ї: спостереженн¤, експеримент, бес≥да, опитуванн¤, вивченн¤ докумен≠т≥в
(матер≥ал≥в справи),† психод≥агностичн≥ методи, вивченн¤ продукт≥в д≥≠¤льност≥
п≥декспертного, ретроспектив≠ний анал≥з.
ƒл¤ проведенн¤
досл≥дженн¤ судов≥ та сл≥дч≥ органи
надають експерту мож≠лив≥сть психолог≥чного
обстеженн¤ п≥д≠експертного ≥ матер≥али справи.
≈ксперт-психолог повинен
мати мож≠лив≥сть проанал≥зувати медичну доку≠ментац≥ю,
особисту справу, шк≥льн≥ ха≠рактеристики ≥
характеристики з м≥сц¤ роботи, показанн¤
однокласник≥в, педа≠гог≥в, колег, друз≥в, знайомих, родич≥в та ≥нших людей, з ¤кими п≥декспертний
сп≥лкувавс¤.
” цих матер≥алах
в≥дображуютьс¤ особливост≥ його
розвитку й повед≥нки, умови житт¤, особливост≥ оточенн¤, властив≥ п≥декспертному
ц≥нност≥, схи≠льност≥,
мотиви, захопленн¤, ≥нтереси, ≥деали тощо.
¬ажливе значенн¤ мають св≥дченн¤ про
особливост≥ повед≥нки п≥д-експертноњ
особи в конфл≥ктних, екстре≠мальних ситуац≥¤х,
св≥дченн¤ про особ≠ливост≥ њњ емоц≥йного стану напередодн≥, безпосередньо в момент ≥ п≥сл¤ завер≠шенн¤ под≥й, що досл≥джуютьс¤ в спра≠в≥.
÷≥нними дл¤ проведенн¤
експертизи Ї особист≥ щоденники,
листи та продукти творчост≥ п≥декспертного.
ќсновн≥ напр¤ми судово-психолог≥чноњ експертизи.
ѕсихолог≥чна експертиза п≥дозрюваного (обвинувачуваного)
ќдним ≥з завдань —ѕ≈
п≥дозрюваного (обвинувачуваного) Ї
вивченн¤ Ђсуб'Їк≠тивноњ сторони злочинуї, що у психоло≠г≥чн≥й
≥нтерпретац≥њ означаЇ вивченн¤ ≥ндив≥дуально-психолог≥чних
особливос≠тей ≥ псих≥чноњ д≥¤льност≥ Ђсуб'Їкта зло≠чинуї. …детьс¤ про психолог≥чну харак≠теристику п≥декспертного,
основна увага в ¤к≥й прид≥л¤Їтьс¤ тим
психолог≥чним особливост¤м, ¤к≥ мають
найб≥льш ≥стот≠не значенн¤ дл¤ справи. “ут доц≥льно вести мову про Ђмотивац≥йну сторону злочинуї, Ђемоц≥йну сторону злочинуї, Ђатенц≥йну
сторону злочинуї, Ђц≥нн≥сну сторону злочинуї тощо.
ѕсих≥чн≥ властивост≥ особистост≥
мо≠жуть бути по-р≥зному пов'¤зан≥ з учине≠ним
злочином. ќдн≥ з них можуть в≥д≥≠гравати важливу роль
у вибор≥ проти≠правного
способу д≥њ. ≤нш≥ Ц т≥льки спри¤ють
зд≥йсненню злочину за на¤вно≠ст≥ зовн≥шньоњ ситуац≥њ. Ќарешт≥, де¤к≥ психолог≥чн≥ особливост≥ обвинувачено≠го можуть залишатис¤ нейтральними щодо
факту злочину.
ќсобист≥сний п≥дх≥д,
отже, передбачаЇ експертизу темпераменту,
зд≥бностей, характеру,
спр¤мованост≥, п≥знавальних ≥
емоц≥йно-вольових процес≥в суб'Їкта злочину.
¬се це в комплекс≥ дозволить адекватно
оц≥нити д≥њ п≥декспертного, встановити його вину чи
невинуват≥сть, обставини, що
пом'¤кшують чи обт¤жу≠ють в≥дпов≥дальн≥сть, ставленн¤ до вчи≠неного, здатн≥сть контролювати своњ д≥њ ≥ керувати повед≥нкою у конкретн≥й ситу≠ац≥њ, на¤вн≥сть чи в≥дсутн≥сть усв≥домлю≠ваного мотиву (нам≥ру) тощо.
ѕсихолог≥чна
експертиза Ђмотивац≥йноњ
сторони злочинуї
ѕсихолог≥чна
експертиза Ђмотивац≥й≠ноњ сторони злочинуї необх≥дна дл¤ б≥льш диференц≥йованого розмежуванн¤ складу злочин≥в, що мають под≥бн≥ озна≠ки, дл¤ доведенн¤ вини чи невинуватост≥ п≥декспертного, на¤вност≥ чи в≥дсутност≥ сусп≥льноњ
небезпечност≥ ц≥Їњ особи.
ћотив (у
психолог≥чн≥й ≥нтерпрета≠ц≥њ) Ц це система процес≥в, котр≥ в≥дпо≠в≥дають за спонуканн¤ до д≥й. Ќа¤вн≥сть мотиву Ї необх≥дною передумовою будь-¤коњ д≥њ, додаЇ њй спр¤мованост≥. ƒ≥й без мотив≥в немаЇ. ” психолог≥њ розр≥зн¤ють так≥ види мотив≥в: актуальн≥ й потенц≥й≠н≥; ведуч≥ та другор¤дн≥ (д≥¤ мотивована двома чи к≥лькома мотивами); смислоутворююч≥ й мотиви-стимули; предметн≥, функц≥ональн≥ та
нормативн≥; узагальне≠н≥, конкретн≥ й одиничн≥; усв≥домлюван≥ та неусв≥домлюван≥; ст≥йк≥ й ситуативн≥.
ƒл¤ психолог≥чноњ
експертизи важли≠вою Ї д≥агностика ситуативност≥-ст≥йко-ст≥, усв≥домленост≥-неусв≥домленост≥, актуальност≥-потенц≥йност≥ мотивац≥й≠них утворень п≥декспертного.
орисним дл¤ справи Ї анал≥з мотив≥в
агрес≥њ (зло≠чини, вчинен≥ з особливою жорсток≥с≠тю), мотив≥в в≥дмови в≥д злочину, усв≥≠домлених
мотив≥в (умисел), мотив≥в са≠мозбереженн¤,
безпеки й самозахисту (в ситуац≥¤х
необх≥дноњ оборони, крайньоњ необх≥дност≥, ф≥зичного чи псих≥чного примусу).
††† ќтже,
злочинна повед≥нка завжди мо≠тивована
незалежно в≥д того, ¤к≥ обставини
передували початку злочинних д≥й. ќднак у кожному конкретному ви≠падку, ¤кщо мотив не очевидний, сл≥д виходити
з того, що в≥н ≥снуЇ й може бу≠ти ви¤влений при психолог≥чному до≠сл≥дженн≥.
Ѕезперечно, що тут
необх≥дно мати профес≥йну психолог≥чну
компетентн≥сть.
ѕсихолог≥чна
експертиза Ђемоц≥йноњ
сторони злочинуї
ѕсихолог≥чна
експертиза Ђемоц≥йноњ сторони злочинуї
(сильного душевного хвилюванн¤)
передбачаЇ:
ј) д≥агностику афекту в обвинува≠ченого на момент учиненн¤ њм злочину;
Ѕ) д≥агностику
≥ншого емоц≥йного стану п≥декспертного, що ≥стотно впливаЇ на здатн≥сть усв≥домлювати своњ д≥њ, адекватно сприймати зм≥ст конкретноњ ситуац≥њ, дов≥льно регулювати свою по≠вед≥нку.
јфект Ц це стр≥мкий ≥ бурхливий емоц≥йний процес вибухового характеру, що може дати мимов≥льну, неусв≥домлену розр¤дку в д≥њ (афективний вибух). јфект про¤вл¤Їтьс¤ в екстремальн≥й си≠туац≥њ у
раз≥ виникненн¤ раптового ≥ р≥з≠кого подразника ≥
викликаЇ дезорган≥за≠ц≥ю повед≥нки, звуженн¤ св≥домост≥, порушенн¤
функц≥онуванн¤ псих≥чних процес≥в, низку
симптом≥в з боку дихан≠н¤, кровооб≥гу, м≥м≥ки,
виснаженн¤ пси≠х≥чних ≥ ф≥зичних сил, часткову амне≠з≥ю. ќсобливост¤ми афекту Ї в≥дсутн≥сть попереднього плану й
використанн¤ то≠го, Ђщо потрапило п≥д рукуї. „инники виникненн¤ афекту:
Ч
тривала
афектогенна напруга;
Ч
погрози;
Ч
страх;
Ч
тимчасове
нервово-псих≥чне висна≠женн¤ у псих≥чно здорових людей.
ѕсихолог≥чна д≥агностика афекту в п≥декспертного на момент вчиненн¤ ≥нкрим≥нованих йому д≥й передбачаЇ: а)
ретроспективний анал≥з псих≥чного стану
суб'Їкта, його впливу на св≥до≠м≥сть ≥ д≥¤льн≥сть; б) вивченн¤ ≥ндив≥ду≠ально-психолог≥чних особливостей п≥д≠експертного, ступен¤ його ст≥йкост≥ до емоц≥огенних
ситуац≥й, схильност≥ до акумул¤ц≥њ
афективних переживань; впливу в≥кових та статевих особливос≠тей;
чинник≥в, що тимчасово ослаблю≠ють орган≥зм; в)
вивченн¤ ≥ психолог≥чну оц≥нку
ситуац≥њ, в ¤к≥й був вчинений злочин.
ƒ≥агностика ≥нших
емоц≥йних стан≥в передбачаЇ анал≥з
стресових стан≥в, ста≠н≥в нервово-псих≥чноњ напруги,
сильноњ втоми, що унеможливлюють чи ≥стотно ускладнюють
виконанн¤ профес≥йних функц≥й, пов'¤заних з
керуванн¤м су≠часною техн≥кою. ÷е приводить до зд≥йс≠ненн¤ необережних злочин≥в, напри≠клад, в ав≥ац≥њ, автомоб≥льному й зал≥з≠ничному транспорт≥, у робот≥ оператора автоматизованих
систем на виробництв≥ тощо.
Ќайчаст≥ше в стан≥
стресу порушуЇть≠с¤ процес вибору ц≥лей д≥њ,
посл≥довн≥сть у зд≥йсненн≥ складних ≥нтелектуальних ≥ рухових акт≥в. ¬≥дбуваютьс¤ помилки в
сприйманн≥ навколишньоњ д≥йсност≥, зменшуЇтьс¤
обс¤г уваги, порушуЇтьс¤ оц≥нка
часових ≥нтервал≥в, з'¤вл¤ютьс¤ труднощ≥
в розум≥нн≥ ситуац≥њ в ц≥лому.
«авершенн¤м стресовоњ
ситуац≥њ, його Ђвершиноюї може бути
афект, що, од≠нак, в≥дбуваЇтьс¤ далеко не у вс≥х випад≠ках.
ƒо компетенц≥њ
експерта-психолога в таких випадках належить вивченн¤ пси≠холог≥чних
обставин, що мають значен≠н¤ дл¤ встановленн¤ ≥стини:
екстремаль≠ноњ ситуац≥њ (неспод≥ван≥сть, новизна, складн≥сть); ≥ндив≥дуально-психолог≥ч≠них
властивостей особистост≥; ступен¤ сформованост≥, автоматизованост≥
в ньо≠го навичок ≥ ум≥нь; особливостей само≠св≥домост≥ й самооц≥нки; емоц≥йноњ ст≥й≠кост≥; стресост≥йкост≥ (толерантност≥ до стресу); впливу на повед≥нку втоми, со≠матичних
розлад≥в, гострих ≥ хрон≥чних захворювань;
особливостей соц≥альних контакт≥в п≥декспертного тощо.
÷ей напр¤м —ѕ≈
маЇ особливе значен≠н¤ при оц≥нц≥ Ђтимчасовоњ дезорган≥зац≥њ псих≥чноњ д≥¤льност≥ї п≥д час вчиненн¤ Ђсусп≥льно
небезпечного д≥¤нн¤ї.
ѕсихолог≥чна експертиза виправданого
ризику
†††† ўе
одним напр¤мом експертного до≠сл≥дженн¤ Ї психолог≥чна експертиза
виправданого ризику. –изик, ¤к психо≠лог≥чне пон¤тт¤,
Ї ситуативною харак≠теристикою д≥њ, що складаЇтьс¤ з неви≠значеност≥ њњ результату ≥ можливих не≠спри¤тливих насл≥дк≥в у раз≥ неусп≥ху. –изик Ц це м≥ра
оч≥куваного неблагополучч¤ за неусп≥шних
д≥й. ¬≥н може бути обумовлений
≥мов≥рн≥стю неусп≥ху й сту≠пенем неспри¤тливих насл≥дк≥в; д≥Їю, що загрожуЇ суб'Їкту втратою, травмою чи збитком; ситуац≥Їю
вибору суб'Їктом небезпечноњ
дл¤ себе, але соц≥ально ко≠рисноњ д≥њ.
ѕри цьому вид≥
експертизи необх≥дно досл≥дити мету ≥
мотиви ризикованоњ по≠вед≥нки; ≥нтелектуальн≥ та прогностичн≥ зд≥бност≥,
пов'¤зан≥ з ум≥нн¤м оц≥нювати ≥
прогнозувати ситуац≥ю, передбачати оч≥куван≥ насл≥дки; властивост≥ нервовоњ системи; особливост≥ самосв≥домост≥ й са≠мооц≥нки; ≥ндив≥дуальну схильн≥сть п≥декспертного
до ризикованоњ повед≥нки.
ѕсихолог≥чна експертиза неповнол≥тн≥х
ѕсихолог≥чна експертиза
неповнол≥т≠н≥х обвинувачених передбачаЇ психоло≠г≥чне
досл≥дженн¤ таких обставин, що п≥дл¤гають установленню: загальний псих≥чний
розвиток, ознаки розумовоњ в≥дсталост≥, не пов'¤заноњ з псих≥чною патолог≥Їю, здатн≥сть усв≥домлювати значенн¤ своњх д≥й ≥ визначенн¤ м≥ри здатност≥ неповнол≥тн≥х п≥декспертних
керувати своЇю повед≥нкою.
ќбов'¤зковим
компонентом експерт≠ного психолог≥чного досл≥дженн¤ Ї сп≥в≠в≥дношенн¤
даних про стан ≥ особливост≥ псих≥чного
розвитку п≥дл≥тка з результа≠тами
анал≥зу ситуац≥њ й повед≥нки п≥декспертного в конкретних умовах.
≈кспертиза повинна
встановити, чи адекватно неповнол≥тн≥й розум≥в ситу≠ац≥ю правопорушенн¤, зокрема, чи усв≥≠домлював
на¤вн≥сть альтернативних ви≠ход≥в ≥з нењ, чи усв≥домлював об'Їктив≠ний зм≥ст ц≥лей своњх д≥й, чи передбачав пр¤м≥ й непр¤м≥ насл≥дки вчинк≥в, чи здатний був оц≥нювати власну повед≥нку з
погл¤ду чинних правових норм ≥ за≠гальноприйн¤тоњ
морал≥, чи м≥г в≥льно вибирати мету ≥
способи њњ дос¤гненн¤, дов≥льно регулювати свою повед≥нку.
р≥м цього вивчаЇтьс¤ загальна ха≠рактеристика особистост≥, умови житт¤ й вихованн¤, обставини, що негативно впливали
на вихованн¤ неповнол≥тньо≠го, визначенн¤ ступен¤ впливу ос≥б, ¤к≥ вт¤гли п≥декспертного в
злочинну д≥¤ль≠н≥сть.
ѕсихолог≥чна експертиза у
справах про зівалтуванн¤
ќдн≥Їю ≥з квал≥ф≥куючих ознак зівал≠туванн¤ Ї безпорадний стан потерп≥лоњ. Ѕезпорадн≥сть
(чи беззахисн≥сть) харак≠теризуЇтьс¤ нездатн≥стю п≥декспертноњ
особи адекватно сприймати й розум≥ти значенн¤
ситуац≥њ ≥ д≥й оточуючих лю≠дей, а також дов≥льно керувати своњми д≥¤ми. Ѕезпорадн≥сть може бути пов'¤за≠на з ф≥зичним чи псих≥чним станом жертви (малол≥тн≥й чи похилий в≥к, ф≥зичн≥
вади, нервово-псих≥чне висна≠женн¤, сильний ступ≥нь
наркотичного чи алкогольного
сп'¤н≥нн¤ тощо). ” б≥льшост≥
випадк≥в сл≥дч≥ органи та суди самост≥йно вир≥шують питанн¤ про на≠¤вн≥сть безпорадного стану потерп≥лоњ.
¬ин¤тки становл¤ть
справи про зівал≠туванн¤ неповнол≥тн≥х, особливо в тих випадках, коли жертва (через особливо≠ст≥ свого псих≥чного стану, ≥ндив≥дуаль≠но-психолог≥чн≥ властивост≥) не зд≥йсню≠вала реального опору насильницьким д≥¤м ≥ у сл≥дства (суду)
виникаЇ верс≥¤ про те, що њњ повед≥нка
обумовлена на¤в≠н≥стю безпорадного стану: нездатн≥стю до
ефективного захисту.
ќднак Ї ситуац≥њ, коли
кр≥м експерти≠зи жертви зівалтуванн¤ доц≥льно одно≠часно провести психолог≥чне досл≥джен≠н¤ неповнол≥тнього обвинуваченого. «астосуванн¤ спец≥альних знань
тут не≠обх≥дно дл¤ з'¤суванн¤ того, наск≥льки в≥н, ≥з врахуванн¤м в≥кових ≥ ≥ндив≥ду≠ально-психолог≥чних особливостей, м≥г повною м≥рою усв≥домлювати фактичний характер ≥ сусп≥льну
небезпеку своњх д≥й ≥ керувати ними; ¤к
обвинувачений у цих обставинах
сприймав повед≥нку по≠терп≥лоњ,
чи м≥г в≥н сприйн¤ти њњ ¤к зго≠ду на вступ до
статевого зв'¤зку. …детьс¤ про досл≥дженн¤, в рамках психолог≥ч≠ноњ
експертизи, здатност≥ обвинувачено≠го правильно оц≥нювати, розум≥ти й ≥н≠терпретувати стан потерп≥лоњ.
ѕсихолог≥чна експертиза св≥дк≥в ≥ потерп≥лих
†††† ѕсихолог≥чна
експертиза щодо св≥дк≥в ≥
потерп≥лих складаЇтьс¤ з досл≥джен≠н¤ питань њхньоњ здатност≥ (з урахуван≠н¤м ≥ндив≥дуально-психолог≥чних, в≥ко≠вих особливостей, р≥вн¤ псих≥чного розвитку) адекватно сприймати
обставини, що мають значенн¤ дл¤
справи, ≥ давати про це правдив≥
показанн¤. “ут вивча≠ютьс¤ ≥ндив≥дуально-психолог≥чн≥ влас≠тивост≥, особливост≥ п≥знавальноњ й емо≠ц≥йно-вольовоњ сфери, на¤вн≥сть таких психолог≥чних
особливостей, ¤к п≥дви≠щена сугестивн≥сть, схильн≥сть до фан≠тазуванн¤, на¤вн≥сть демонстративноњ (≥стероњдноњ)
акцентуац≥њ характеру, брехливост≥.
ѕроводитьс¤ ретроспектив≠на
експертиза псих≥чних стан≥в у ситу≠ац≥њ сприйманн¤
важливих дл¤ справи обставин,
здатност≥ розум≥ти зм≥ст по≠баченого чи
почутого.
ѕосмертна
психолог≥чна експертиза
≈ксперт-психолог
може провести по≠смертну психолог≥чну експертизу осо≠бистост≥, стану та повед≥нки суњциданту.
—уњцид (в≥д англ. suicide Ц самогуб≠ство) Ц акт самогубства п≥д впливом гострих психотравмуючих
ситуац≥й, за ¤ких власне житт¤ ¤к
вища ц≥нн≥сть втрачаЇ дл¤ суњциданта сенс.
††” сл≥дч≥й ≥ судов≥й практиц≥ в≥дом≥ випадки ≥нсценувань убивств п≥д само≠губства, що ≥нод≥ приводить до необх≥д≠ност≥ проведенн¤ посмертноњ судово-пси≠холог≥чноњ експертизи.
—амогубство
псих≥чно здоровоњ люди≠ни Ї одним ≥з вид≥в деструктивноњ пове≠д≥нки в складних травматичних ситу≠ац≥¤х.
як правило, самогубство Ц це заздалег≥дь
запланована д≥¤ (ст≥йкий мо≠тивований нам≥р
добров≥льно п≥ти з жит≠т¤) п≥д впливом гострих переживань, сильного потр¤с≥нн¤, глибокого розчару≠ванн¤
при оц≥нц≥ людиною ситуац≥њ ¤к безвих≥дноњ.
” де¤ких випадках
можливе зд≥йс≠ненн¤ самогубства в стан≥ афекту, ¤кий раптово
виник, що впливаЇ на св≥дом≥сть людини (афективно звужена св≥дом≥сть), ≥ тому в
такому стан≥ п≥двищуЇтьс¤ ймо≠в≥рн≥сть прийн¤тт¤ р≥шенн¤ про само≠губство та його реал≥зац≥ю.
« метою перев≥рки верс≥й
про доведен≠н¤ до самогубства й убивства досл≥джую≠тьс¤ питанн¤, пов'¤зан≥ з псих≥чним ста≠ном та повед≥нкою, що передують само≠губству,
чим (ким) так≥ стани могли бути викликан≥.
омплексн≥ експертизи
Ќа практиц≥ непоодинок≥
ситуац≥њ, ко≠ли дл¤ вир≥шенн¤ питань, що постають перед
сл≥дством ≥ судом оптимальним Ї проведенн¤
комплексних психолого-псих≥атричних
експертиз. …детьс¤ про м≥ж≠дисципл≥нарн≥ досл≥дженн¤ психолого-псих≥атричних проблем. ѕри
цьому дл¤ формулюванн¤ висновк≥в використовую≠тьс¤
спец≥альн≥ знанн¤, що належать до обох
наукових дисципл≥н, застосовують≠с¤ специф≥чн≥ методи, що склалис¤ в психолог≥њ ≥ псих≥атр≥њ, пор≥внюютьс¤ й ≥нтегруютьс¤ дан≥ психолог≥чного й
псих≥атричного досл≥джень.
ќсновною передумовою,
¤ка визначаЇ необх≥дн≥сть проведенн¤
психолого-псих≥атричноњ експертизи, Ї ≥снуванн¤ за≠гальних дл¤ психолог≥њ й псих≥атр≥њ проблем. ¬ажливим тут Ї прагненн¤ до максимально повного й всеб≥чного ви≠вченн¤
вс≥х обставин справи. омплекс≠на експертиза
може бути психолого-медико-псих≥атричною,
медико-психолог≥чною, психолого-автотехн≥чною, психолого-графолог≥чною ≥ психолого-л≥нгв≥стичною.
—л≥д зазначити, що експерти Ц учас≠ники комплексних експертиз кр≥м основ≠ноњ експертноњ спец≥альност≥ повинн≥ во≠лод≥ти додатковими профес≥йними знан≠н¤ми,
необх≥дними ≥ достатн≥ми дл¤ того, щоб
добре ор≥Їнтуватис¤ в методиц≥ й висновках ≥нших њњ учасник≥в ≥ њхньому значенн≥ дл¤ загального висновку. ≈кс≠перти повинн≥ волод≥ти методикою сп≥ль≠ноњ роботи ≥ комплексного досл≥дженн¤. ≤ншими словами, т≥льки
сп≥льна д≥¤ль≠н≥сть та взаЇмод≥¤ забезпечуЇ ≥нтеграц≥ю спец≥альних знань, необх≥дну дл¤ ком≠плексного досл≥дженн¤ задл¤ встанов≠ленн¤ ≥стини у крим≥нальн≥й справ≥.